04
Mar

Logo - twarz twojej firmy (cz. 1)

Logo - forma graficzna interpretująca brzmienie nazwy i jednoznacznie identyfikująca markę, firmę, agencję, organizację, produkt, usługę, ideę oraz każdy inny rodzaj aktywności gospodarczej lub społecznej. Tyle mówi definicja. A tak naprawdę logo to twarz twojej firmy. Czy zatem może być przypadkowa i bez charakteru?



Prowadząc firmę wcześniej czy później przyjdzie nam zmierzyć się z czymś co nazywa się działaniami marketingowymi. Mówiąc prościej - promocja. Bez względu na to czy będą to rozwinięte, szerokie akcje marketingowe, obejmujące wiele kanałów czy najprostsze działania w kierunku pozyskania klientów, do dyspozycji będziemy mieć dwa podstawowe obszary. Marketing internetowy - nazwijmy go obszarem cyfrowym oraz bardziej tradycyjne formy promocji. W pierwszym wypadku będziemy mieli do dyspozycji strony internetowe, pozycjonowanie, działania social mediowe, SEM i jeszcze parę innych. W obrębie tradycyjnych działań promocyjnych najogólniej mówiąc wykorzystamy wszystko to co zawiera się w pojęciach ATL i BTL.

Choć to dwa różne od siebie obszary, jest coś co jest ich wspólnym mianownikiem. Jest to element, który ma znaczący wpływ na osiągane wyniki w działaniach promocyjnych i to bez względu na to, czy poruszamy się w obszarze cyfrowym czy tradycyjnym, a może w obu jednocześnie. Ten wspólny mianownik to identyfikacja wizualna. To dzięki niej możliwe jest budowanie spójnego i rozpoznawalnego wizerunku firmy na rynku.

W błędzie jest ten kto myśli, że zagadnienie to dotyczy tylko i wyłącznie wielkich marek, z rozległą siecią handlową. Identyfikacja wizualna to w dzisiejszych czasach element, który uwiarygadnia firmę w oczach klientów. Sprawia, że przedsięwzięcie widziane jest jako profesjonalna usługa czy produkt, a nie amatorskie działanie.

Podstawą identyfikacji wizualnej jest logo lub logotyp. Celowo wspominam o tych dwóch terminach. Choć w terminologii oznaczają one odmienne podejście do tego samego - znaku i nazwy firmy to na potrzeby tego wpisu będziemy się nimi posługiwali zamiennie. Uściślając - mówiąc logo lub logotyp mamy na myśli znak, symbol, godło identyfikujące firmę, bez zagłębiania się w szczegóły czy znak ten będzie zawierał nazwę czy też nie.

Wiemy już zatem, że podstawą jest logo, czyli znak graficzny, którego zadaniem jest wyrażanie tego co reprezentuje, np profilu, branży firmy lub produktu. Może on być również związany z jakąś cechą, która identyfikuje daną firmę lub jej cechą, która jest ważna dla wyróżnienia się spośród konkurencji. Logo bywa też zupełnie abstrakcyjnym znakiem nie mającym większego powiązania, za to ma budzić pozytywne skojarzenia.

Firma ma twarz - logo.

Logo to twarz firmy. Ma duże znaczenie w kontaktach z klientami. Jego wygląd, „jakość” ma wielki wpływ na to jak będzie postrzegana firma, czy będzie rozpoznawalna w przyszłości, łatwo kojarzona z produktem i czy skojarzenia będą pozytywne.

Gdy zapytamy czym jest logo lub też logotyp wiele osób odpowie, że to prosty znaczek. Jest w tym sporo prawdy, ale kryje się w tym stwierdzeniu również pułapka. Tak na prawdę to graficzna reprezentacja znaku i nazwy firmy. Może oczywiście przyjąć różne formy: samego znaku graficznego mniej lub bardziej związanego z profilem danej działalności lub być zwyczajnie ciekawym abstrakcyjnym symbolem, znaku z nazwą firmy lub wystylizowaną nazwą.

Prostota jest w logotypach naszym sprzymierzeńcem. Uproszczenie formy daje łatwość zapamiętywania i zapadania w pamięć, daje również możliwość ciekawych zabaw formą. Prosty znak to również czytelność w najróżniejszych warunkach. Prostota to jednak również wspomniana wcześniej pułapka. Pułapka, w którą wpadają Ci którzy o wizerunek swojej firmy zadbać powinni najlepiej.

Ważne by nie traktować tego elementu po macoszemu. Stanowi on bowiem podstawę innych działać w obrębie tworzenia identyfikacji wizualnej. Często zdarza się, że przygotowanie loga jest bagatelizowane na samym początku uruchamiania działalności, a potem, gdy zaistniej potrzeba, jest przygotowywane na szybko, bez zastanowienia i zaangażowania. Logo „projektowane” jest samodzielnie na podstawie clipartów znalezionych w pakietach oprogramowania biurowego lub kupowane za przysłowiowe 5 dolarów gdzieś w internetowych serwisach sprzedających znaki graficzne. Nie raz spotykaliśmy się z takim podejście, a na pytanie dlaczego - słyszymy często podobne odpowiedzi. „Przecież to nic nie daje - po co za to płacić ciężkie pieniądze” lub „O panie Tomku - my mamy małą firmę - nas nie stań na takie wydatki” Cóż - nic bardziej mylnego. Ale o tym dlaczego nowoczesne i dopasowane do działalności logo nie musi oznaczać wielkich pieniędzy w części 2 już niebawem.

Taki stosunek do znaku graficznego, mającego jednoznacznie i trwale kojarzyć się z firmą, najczęściej spotykamy w małych przedsiębiorstwach. Kiedy słyszę to, co przytoczyłem powyżej, odpowiadam pytaniem - „A czy do klienta idzie pan z nieogoloną twarzą i w pomiętym ubraniu?” Nie. Więc dlaczego pozwolisz, żeby Twoja firma była reprezentowana byle jak?

No właśnie - każda działalność, firma, małe przedsięwzięcie ma swoje specyficzne warunki. Każda firma jest wyjątkowa i unikalna. Prowadzona przez wyjątkowych ludzi. Nawet w obrębie jednej branży, firmy chcą się wyróżnić, być widziane jako wyjątkowe i profesjonalne. Dlaczego zatem psuć to już na starcie? To przecież swoisty brak odpowiedzialności za wizerunek swojego biznesu. Skutkiem tego jest utrata tych klientów, którzy z niedbałym wizerunkiem kojarzyć będą amatorskość firmy, to odbije się negatywnie na reputacji i firma zostanie zapamiętana jako niegodna zaufania. Możesz sobie na to pozwolić?

Co raz częściej nawet małe firmy decydują się na korzystanie z profesjonalnych logotypów. Logo przygotowane przez amatora, choć być może ładne nie będzie zawierać istotnego dla biznesu przekazu, komunikatu niosącego informację dla naszych potencjalnych klientów. W świecie, w którym obraz, znak graficzny, ikona czy piktogram jest niemal podstawowym środkiem przekazu i komunikacji niezbędnym jest wyróżnienie się.

Unikalność naszego logotypu może nam dać profesjonalna agencja, zatrudniająca ludzi, którzy przy projektowaniu znaku firmowego wezmą pod uwagę wszystkie aspekty działalności jaką zamierzasz prowadzić lub już prowadzisz. Istotny jest również rynek, na którym logo będzie obecne. Zatem tylko przemyślany znak pod względem kształtu, koloru, zastosowań i możliwych wariantów, ale również kreatywny i innowacyjny sprawi, że twoja firma przestanie być anonimowa i zacznie komunikować się z przyszłymi klientami.

W totumaru wiemy, że każda firma, produkt potrzebuje swojego profesjonalnego wizerunku, własnego niepowtarzalnego znaku firmowego, który stanie się początkiem rozpoznawalnej identyfikacji wizualnej. Dlatego w totumaru zajmujemy się tworzeniem profesjonalnych logotypów, a także budujemy całościowe rozwiązania identyfikacji wizualnej. Dajemy szansę zaprezentowania Twojej marki w nowy sposób. Chcemy skutecznie walczyć o uwagę odbiorców dla Twojej firmy. Jeśli chcesz wiedzieć więcej - skontaktuj się z nami.